کد مطلب:188836 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

آگاهان، دارای مسؤولیت فزونتر
ستایش ها و تمجیدهایی كه از دانش و دانشمندان شده است، یكجانبه نیست بلكه دانش همانگونه كه ارزش بشمار می آید و به عالمان و آگاهان شخصیت و منزلت عالی اجتماعی می بخشد و آنان را شایسته ی پیروی معرفی می كند، از سوی دیگر مسؤولیت ایشان را نیز افزون می سازد. و باید توجه داشت كه مسؤولیت های دانش، تنها متوجه عالمان دینی نیست، بلكه هر نوع آگاهی و شناخت كه بینش انسان را نسبت به هستی تقویت نماید و بتواند منشأ خدمات اجتماعی و بشری و اخلاقی باشد و در خدمت جامعه و دین قرار گیرد، مسؤولیت ساز و تكلیف آور است. و كسانی كه به این مسؤولیت ها توجه نكنند، و زمینه ی گمراهی مردم را فراهم كنند، مستحق كیفری سنگین خواهند بود.



[ صفحه 272]



در آیه ای از قرآن آمده است: «گمراه كنندگان و گمراه شدگان، در قیامت به آتش دوزخ سرنگون خواهند شد». [1] .

امام باقر (ع) در معنای آیه فرمود: منظور از گمراه كنندگان آنانند كه عدل را می ستایند ولی در عمل به ظلم و ظالم روی می آورند. [2] .

یعنی ارزش ها را می شناسند و در مقام گفتار آن را خوب توصیف می كنند ولی در مقام عمل بدان ها پایبند نیستند. و با پایبند نبودن آن ها، مردمی كه ایشان را الگوی خود قرار داده اند به گمراهی كشیده می شوند.


[1] عن ابي جعفر (ع) في قوله تعالي: «فكبكبوا فيها هم و الغاوون» قال هم قوم وصفوا عدلا بالسنتهم ثم خالفوه الي غيره. اصول كافي 1 / 47.

[2] شعراء / 94.